تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) در معماری با توجه به پیچیدگی پروژه و هزینه های بالا که تغییراتی در پروژه ایجاد می کند اهمیت بسزایی دارد. با استفاده از این تکنولوژی کارفرما می تواند آن را به عنوان یک ابزار تجسمی در ایده ها و طرح های پیشنهادی استفاده کند. در واقع فناوری واقعیت مجازی (VR) رویای زنده ای است که می توان با قرار دادن یک هدست بر چشمان خود وارد یک دنیای دیگر شد، دنیایی که در عین واقعی بودن کاملا ساختگی و مجازی است.

با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) می توانید محیط داخلی یک ساختمان را که هنوز در دست ساخت است مشاهده کنید در حالی که هنوز ساختمانی ساخته نشده است. برای ساخت یک ساختمان به تعدادی کارگر نیاز است که آموزش به تمام این افراد کار ساده ای نیست. فناوری واقعیت مجازی (VR) به کمک شما می‌آید، تنها کافیست برنامه‌ای برای این سیستم نوشته شود تا به کارگران و سایر خدمه نحوه‌ی کار با مصالح ساختمانی را بیاموزد.

تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) برای یک معمار، رویایی به حقیقت پیوسته است. با توجه به این پلتفرم می توان طرح ذهنی یک دکوراسیون را قبل از پیاده کردن در فضای ساختمان به صورت واقعی و نگاه به اطراف، به واقعیت تبدیل کرد. یک طراح، دکوراتور یا هر شخص دیگری که به مقوله دکوراسیون و طراحی علاقمند است، با استفاده از این تکنولوژی می تواند طرح های خود را  در قالب نقاشی، عکس یا صفحه رایانه محدود نکند، قبل از اجرای فیزیکی طرح خود در ساختمان، آن را به صورت سه بعدی و از زوایای مختلف در محیطی به نام واقعیت مجازی ببیند. در حال حاضر روش های رایج برای پیش نمایش یک فضای معماری استفاده از نرم افزارهایی نظیر تری دی مکس، رویت و غیره است که پروسه هایی زمانبر و هزینه بر دارند ضمن اینکه تنها در حد عکس و فیلم هستند و تجربه ای عینی در مخاطب ایجاد نیمکنند در نتیجه اثرگذاری بالایی ندارند. اما تکنولوژی روز دنیا یعنی تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) تمامی این موانع را از بین می برد و ضمن اثرگذاری بالا بر مخاطب به دلیل ایجاد تجربه عینی از فضا، پروسه به نتیجه رسیدن طرح و هزینه را بسیار کاهش می دهد.

پلتفرم معماری واقعیت مجازی پادیوم

شرکت رویای بیداری با توجه نیاز صنعت معماری و ساختمان اولین پلتفرم ایرانی واقعیت مجازی معماری را طراحی کرده است. نرم افزار پادیوم شرکت رویای بیداری بر پایه تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) جهت عینک های oculus quest 2 و htc vive طراحی شده که قابلیت تبدیل نقشه دو بعدی به محیط واقعیت مجازی (VR) را دارد. تمامی پروسه طراحی و ساخت می تواند در محیط واقعیت مجازی (VR) اجرا شود. همچنین یک کتابخانه بزرگ جهت افزودن محصولات دکوراتیو و متریال های ساختمانی از برندهای ایرانی برای این پلتفرم طراحی شده تا کاربر بتواند با استفاده از محصولاتی که امکان تهیه آن از مارکت ایران وجود دارد، محیط مورد نظرش را چیدمان کند. فقط کافی است کاربر عینک را بر روی چشمش بگذارد و سپس شروع به چیدمان و معماری فضا با استفاده از محصولات داخل نرم افزار نماید و با اینکار فضایی که هنوز ساخته نشده را عملا تجربه کند. برای مثال کاربر می تواند انواع مبلمان، انواع کفپوش و سایر متریال ها و آبجکت های معماری را در فضا تست و مشاهده کند، حتی می تواند پلان فضا را با استفاده از تغیر دیوار ها، پنجره ها و غیره تغییر دهد. این قابلیت ها برای بخش های مختلف اعم از معماری داخلی، معماری خارجی و محوطه سازی، معماری نما، تاسیسات ساختمان، سازه و غیره قابل اجرا و استفاده است. نرم افزار پادیوم می تواند برای شرکت ها و برندهای ساختمانی با توجه به نیاز آن مجموعه سفارشی سازی شود و قابلیت های مورد نیاز هر مجموعه را پوشش دهد.

با استفاده از پلتفرم واقعیت مجازی (VR) پادیوم در این حوزه معماران و کارفرمایان می توانند درون آنچه طراحی کردند راه بروند، جزئیات را ببیند و حتی در همان حال تغییراتی در طرح خود ایجاد کنند. در دنیای واقعیت مجازی با استفاده از این نرم افزار می توانند برخی از المان ها را حذف یا اضافه کنند، در حالی که هیچ نیروی کاری برای ساخت و ساز یا مجوز ساختمانی لازم نیست.

شرکت رویای بیداری طراح و اولین پلتفرم واقعیت مجازی (VR) ساختمانی و اولین ارائه دهنده انحصاری این نرم افزار می باشد.جهت کسب اطلاعات بیشتردر مورد نحوه تهیه این نرم افزار یا بازدید از پروژه با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.