درمان فوبیا به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی

تکنولوژی کاربردهای باور نکردنی در زمینه های روانشناسی و درمان دارد. تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) به دلیل ماهیت خود ، توانایی حذف کاربران از دنیای واقعی و انتقال آن ها به مکان کاملا جدید را دارد. ساختار تکنولوژی VR واقعیت مجازی به گونه ای است که کاربر وقتی عینک را بر چشم می گذارد و وارد محیط شبیه سازی شده می شود مغز او این محیط را نه به عنوان محیط ساختگی بلکه به عنوان یک محیط واقعی تلق می کند و در نتیجه واکنش های مشابه واقعیت نسبت به محیط خواهد داشت. به عنوان نمونه وقتی فردی در محیط واقعیت مجازی (Virtual Reality) در یک فضای مرتفع مثلا بالای یک ساختمان بلند قرار می گیرد مغز فرد این ارتفاع را واقعی تشخیص داده و فرد دچار اضطراب می گردد. این ویژگی منحصر به فرد تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) که نشان دهنده اثرگذاری بالای آن بر مغز انسان است، منجر شده تا از آن در حوزه روان درمانی برای درمان انواع فوبیاها و بیماری های روان استفاده شود.

با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality)  انواع محیط ها و شرایط را می توان شبیه سازی کرد و افراد را در موقعیت ها و شرایط گوناگون قرار داد تا پروسه درمان را طی کنند. اختلالاتی که توسط این روش درمان میشوند شامل فوبیاهایی مانند ترس از پرواز، ترس از رانندگی، ترس از ارتفاع، ترس از صحبت در جمع، کلاستروفوبیا و اختلال استرس پس از سانحه به دلیل تصادف وسایل نقلیه و همچنین اختلالات اوتیسم، اختلال پارانویا ، و حتی مشکلات افسردگی مثل از دست دادن عزیزان میباشد. در روش درمانی واقعیت مجازی مدیریت استرس عمومی و مهارتهای حفظ آرامش برای اختلالات مرتبط با استرس به بیماران آموزش داده میشود. همچنین در طول پروسه درمان یک درمانگر جهت کنترل شرایط بیمار را همراهی و راهنمایی می کند.

پلتفرم هیپنوز که توسط شرکت رویای روشن بیداری طراحی شده است یک نرم افزار تخصصی درمان فوبیا با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) محسوب می گردد. این نرم افزار منحصر به فرد زیر نظر اساتید حوزه روان درمانی و مبتنی بر پروسه درمان فوبیا طراحی شده و بیمار با حضور در محیط و به صورت پلکانی و زیر نظر درمانگر پروسه درمان را طی می کند.

پلتفرم هیپنوز بر پایه تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) چگونه به درمان بیماری های روان کمک می کند؟

روبرو شدن افراد با ترسهایشان در محیط واقعیت مجازی VR واقعاً میتواند به زندگی واقعی کمک کند. این مسئله به نحوه کارکرد مغز بستگی دارد: در موقعیتهای  استرساور، احساسات انسان (مثل ترس) و حواس فیزیکی بر وی غلبه میکنند تا جایی که دیگر نمیتواند منطقی فکر کند که آیا این شرایط واقعی است یا مجازی. 

مثال:

 

به عنوان مثال فردی که فوبیای گربه دارد، برای مضطرب شدن نیازی به دیدن یک گربه ندارد. صرفاً تصویر یک گربه ، فیلمی در مورد گربه ها یا بعضی اوقات حتی فقط یک گوله مو روی زمین یا تصور یک گربه برای ایجاد اضطراب کافی است. همین واکنش در همه فوبیاها و اضطرابهای دیگر نیز اتفاق میفتد، خواه ترس از صحبت کردن در جمع باشد، خواه ترس از پرواز و سایر فوبیاها. در نتیجه در این شرایط مغز افتراقی بین محیط مجازی و واقعی قائل نمی شود. وقتی مرکز احساسات مغز متوجه موقعیت  تهدیدکنندهای شود، به طور خودکار یک واکنش هشداردهنده را آغاز میکند. گاهی اوقات برای این واکنش توجیه منطقی وجود دارد، اما گاهی اوقات اینگونه نیست. در هر صورت این اطلاعات در 12هزارم ثانیه در دسترس مغز قرار میگیرند، یعنی 7هزارم ثانیه سریعتر از زمان موردنیاز برای تجزیه و تحلیل کامل از طریق مسئول پردازش منطقی. بنابراین واکنش ترس بسیار سریع است و میتواند احساسات را با تحریکات مجازی برانگیزد.

پلتفرم هیپنوز شامل چند محیط بر اساس نوع فوبیا و هر یک شامل چند مرحله جهت درمان است. در ابتدا بیمار با گذاشتن عینک واقعیت مجازی (VR) وارد یک فضای شبیه سازی شده می شود. این محیط شامل یک اتاق شبیه سازی شده مشابه اتاق مشاوره و چندین محیط دیگر بر اساس نوع فوبیا است.

مرحله اول

بیمار با گذاشتن عینک واقعیت مجازی (VR) وارد یک فضای شبیه سازی شده می شود. در این مرحله برای حفظ آرامش بیمار و جلوگیری از تغییر ناگهانی محیط، بیمار در ابتدا وارد محیطی مشابه اتاق مشاوره می شود.

مرحله دوم

بیمار با به کمک درمانگر خود و با توجه به شرایط و شدت فوبیا یکی از مراحل را انتخاب می کند. مراحل شامل مرحله اول نمایش یک عکس و فیلم کارتونی بر روی صفحه تلویزیون موجود در خانه شبیه سازی شده، و مرحله بعدی حضور گربه و حرکت آن در خانه، این مراحل تا 10 قسمت ادامه دارد و در مرحله پایانی گربه شبیه سازی شده به بیمار نزدیک شده و بیمار از نزدیک با آن مواجه می شود. تمامی این مراحل تحت کنترل درمانگر بوده و در هر مرحله درمانگر می تواند در صورت نیاز بیمار را به اتاق مشاوره برگرداند و یا مرحله بعدی را برای بیمار اجرا کند.

مرحله پایانی

در پایان این روند که روش مواجهه نامیده میشود بیمار به کمک درمانگر و با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) در یک محیط امن و کنترل شده پروسه مواجهه و درمان را طی می کند. پلتفرم هیپنوز قابل توسعه برای انواع فوبیاها بود و هر محیطی را میتوان شبیه سازی و با تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) اجرا کرد. این پلتفرم می تواند به صورت آنلاین و از راه دور مورد استفاده بیماران در هر موقعیت جغرافیایی قرار گیرد. تمامی محیط ها نیز بسته به خواست بیمار یا درمانگر قابل طراحی است.

شرکت رویای بیداری ارائه دهنده پلتفرم های تخصصی در حوزه تکنولوژی های واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) بوده و تولید کننده انحصاری نرم افزار روان درمانی هیپنوز با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تهیه این نرم افزار یا بازدید پروژه با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.