پلتفرم تخصصی در زمینه آموزش کتب بر پایه تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

استفاده از تکنولوژی های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در حوزه آموزش محتوای کتب درسی تاثیر بسزایی دارد

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) در آموزش این امکان را فراهم می کند تا با استفاده از قابلیت های موجود، پروسه یادگیری را جذاب تر و اطلاعات را بیشتر قابل درک کند. استفاده از محتوای موشن و شبیه سازی های سه بعدی بصری باعث درک گسترده تر دانش آموز از محتوای درسی می شود.این فناوری با شبیه سازی اشیا و محتوایی که تصور آن سخت است، درک محتوا را آسان تر می کند.

برنامههای آموزشی بسیاری وجود دارند که از تکنیک آموزش بصری به طور گسترده گسترده برای آموزش در پلتفرم خود استفاده میکنند، اما وجه تمایز تکنولوژی واقعیت تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) این است که علاوه بر اینکه شخص نیازی به حضور فیزیکی در مکان مشخصی ندارد تا بتواند اطلاعات را دریافت کند، تجربه بسیار نزدیک به واقعیت در محیط شبیه سازی شده خواهد داشت و نیز لایه های اطلاعاتی بسیاری در یک محتوای اندک دریافت خواهد کرد. این ویژگی های منحصر به فرد باعث شده تا اثرگذاری تکنولوژی های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به مراتب فراتر از روش های رایج آموزشی باشد.

واقعیت افزوده به عنوان یک ابزار گسترده آموزشی عمل می کند که برای اکثر دانش آموزان بیشتر از همیشه سودمند بوده است. این فناوری موانعی مانند حضور فیزیکی برای اینکه بتوان آموزش دید را از بین می برد. همچنین مانع زمانی را نیز از بین میبرد!

 فناوری واقعیت افزوده میتواند امکان تجربه یادگیری چندمنظوره را فراهم کند؛ طوری که امکان دستکاری و ارتباط میان اشیای مجازی با اشیای فیزیکی واقعی برای کاربر فراهم شود.

 

 واقعیت افزوده (AR) میتواند مفاهیم انتزاعی را به تجربه واقعیتگرایانه تبدیل کند و به دلیل جذاب بودن این تکنولوژی در آموزش، دانش آموز وقت بیشتری را صرف آموزش می کند.

شرکت رویای بیداری پیشگام در عرصه تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) پلتفرم تخصصی در زمینه آموزش کتب درسی و غیر درسی ارائه داده است. در این پروژه محیط کاملا سه بعدی و واقعی برای دانش آموز پدیدار می شود.

این پلتفرم به عنوان اولین پلتفرم آموزشی بر پایه تکنولوژی های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در ایران است که توسط تیم متخصص شرکت رویای بیداری طراحی شده است. این پلتفرم قابلیت پوشش تمامی مطالب درسی و محتواهای علمی در هر حوزه ای را دارد. یک نمونه مبحث درسی که در این پلتفرم شبیه سازی شده مربوطه آموزش سد کارون 4 در کتاب انسان و محیط زیست بوده است. با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در این پلتفرم، زمانی که دانش آموز گوشی هوشمند یا تبلت خود را مقابل این کتاب می گیرد، محتوا و اطلاعات مختلف آموزشی این سد را می تواند در چارچوب و زوایای مختلف به صورت سه بعدی شبیه سازی شده مشاهده کند و چگونگی نحوه عملکرد آن و جزئیات موجود در این بخش را در پلتفرم به صورت انیمیشن مشاهده کند. این تکنولوژی باعث می شود که  زمینه اطلاعات و آموزش را برای دانش آموز وسیع کند و راحت تر به یادگیری آن دست پیدا کرد و از همه مهم تر حالت موشن و گیمیفیکشن بودن آن تاثیر بسیار فراوانی در جذابیت و انتقال بهتر اطلاعات دارد.

این پلتفرم یک نمونه از استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در مباحث آموزشی است. نمونه دیگر از این تکنولوژی در بخش های دیگر کتب آموزشی از جمله کتب زیستی در رشته تجربی، به آموزش و نحوهی عملکرد ارگانهای داخلی بدن اختصاص دارد؛ احتمالا چنین موضوعی نمیتواند به شکل تئوری چندان برای دانشآموزان جذاب باشد؛ اما به لطف تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) آموزش مجازی، میتوان تمام ارگانهای بدن را برای دانشآموزان شبیهسازی کنید، حتی در نمونههای پیشرفتهتر واقعیت مجازی، این امکان وجود دارد که محیطی مثل اتاق عمل، برای دانشآموزان طراحی شود و خودشان با یک محیط شبیهسازی شده تعامل داشته باشند.    

 

همچنین این تکنولوژی در بخش های جغرافیا و تاریخی هم جذابیت خاصی را ایفا  می کند، به عنوان مثال شما میتوانید در کلاس درس خود، اماکنی مثل تخته جمشید را برای دانشآموزان به تصویر بکشید که هر یک از آنها به کمک یک عینک واقعیت مجازی، به شکل سهبعدی در آن محیط حضور داشته باشند؛ همچنین نمایش آتشفشانها، شرایط اقلیمی مختلف یا یک کمربند زلزلهخیز، قطعا به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) ، حسابی برای دانشآموزان سرگرمکننده خواهد بود.علاوه بر این موضوعاتی که مطرح شد تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش دیگر بخش های کتب درسی هم بسیار مفید و موثر هستند.

شرکت رویای بیداری طراح و توسعه دهنده پلتفرم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حوزه آموزش کتب درسی بوده و تولید کننده انحصاری اپلیکیشن در این زمینه با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتردر مورد نحوه تهیه این اپلیکیشن یا بازدید پروژه با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.