آموزش HSE و مدیریت بحران در پمپ بنزین به کمک شبیه سازی واقعیت مجازی

استفاده از تکنولوژی های واقعیت مجازی  (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) در صنعت کاربردهای گوناگونی دارد.

استفاده از تکنولوژی Virtual Reality (واقعیت مجازی) در صنعت این امکان فراهم می کند که افراد در محیط های متنوع شبیه سازی شده قرار بگیرند و با آن تعامل برقرار کنند، با تجهیزات شروع به کار کنند و شرایط بحرانی شبیه سازی شده را تجربه کنند. به این ترتیب، کاربران در محیط واقعیت مجازی  (Virtual Reality)  به درک و تجربه شرایطی می‌پردازند که در واقعیت در اطراف آن‌ها وجود ندارد! اما احساسی عینا مشابه واقعیت در آن ها ایجاد می کند و عملکردی عینا مشابه واقعیت در آن خواهند داشت.

 

به دلیل قابلیت‌های خاص تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) از آن در زمینه‌های گوناگون، به ویژه در صنعت و زمینه‌های آموزش فنی نیروی کار، آموزش استفاده از تجهیزات صنعتی، آموزش مدیریت بحران، HSE (بهداشت،ایمنی، محیط زیست) و…… که تجربه جهان واقعی آنها می‌تواند پر هزینه یا پر خطر باشد، استفاده می‌شود.

پلتفرم آموزش ایمنی HSE مبتنی بر واقعیت مجازی VR می‌تواند یک محیط کار ایمن را ارائه دهد که در آن کاربران می‌توانند به طور موثر وظایف خود را با خطرات حین کار تمرین کنند و در نهایت توانایی‌های خود را برای شناخت خطرات و مدیریت شرایط بحران افزایش دهند. پلتفرم های آموزش ایمنی HSE ، رویکردی برای کاهش خطاهای انسانی هستند و در نتیجه می‌تواند به کاهش هزینه‌های زیاد ناشی از خطاها از طریق جلوگیری از حوادث کمک کند. در صنعت، قرارگیری در معرض حوادث ناشی از اتفاقات پیشبینی نشده مثل آتش سوزی، و یا خطاهای انسانی در استفاده از تجهیزات می تواند به معنای مواجه شدن با جراحات شدید و حتی مرگ باشد و همچنین خسارات بالایی را پدید آورد.

لذا یکی از راه های کاهش حوادث پروژه، آموزش کارکنان در زمینه ایمنی می باشد با استفاده از تکنولوژی های نوین است. تا پیش از به کارگیری تکنولوژی واقعیت مجازی  (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) در حوزه صنعت و آموزش مدیریت بحران، روش های آموزش ایمنی و مدیریت بحران (HSE) به کارکنان بر اساس روش های سنتی همچون برگزاری دوره های آموزش ایمنی، ارائه دستورالعمل های ایمنی، نمایش فیلم های آموزشی و … بوده. درحالیکه دوره های جدید آموزش ایمنی ساختمان (HSE) از ابزارهایی همچون واقعیت مجازی (VR) و بازی های شبیه سازی (SG) بهره می برند تا اثرگذاری به مراتب بالاتری نسبت به روشهای سنتی داشته باشند.

ترکیب تکنولوژی واقعیت مجازی  (Virtual Reality) با منابع آموزش مجازی به خصوص در صنایعی با نیازهای آموزشی خاص که مستلزم آشناسازی با موقعیت‌هایی هستند که می‌تواند خطرناک، گران یا حتی غیرقابل شبیه‌سازی با دنیای واقعی باشند، بسیار مفید است.

یکی از صنایع بسیار پرخطر صنعت نفت و گاز و جایگاه های عرضه سوخت است. این بخش ها همواره در معرض خطرات آتش سوزی هستند و یکی پر ریسک ترین مکان ها محسوب می شوند. تجهیزات استفاده شده در این صنعت قیمتهای بالایی داشته و در صورت بروز آتش سوزی علاوه بر تخریب تجهیزات این اتفاق میتواند آسیب های جبران ناپذیری به مناطق اطراف جایگاه نیز وارد کند.  مسئله ای که در بحث آموزش مدیریت بحران در این صنعت مطرح است عدم امکان اجرای واقعی شرایط بحران مثل آتش سوزی در واقعیت و نیز عدم اثرگذاری روشهای سنتی آموزش به کارکنان این جایگاه ها است.

پمپ بنزین واقعا افزوده شرکت سروو استرلیا​

در این راستا شرکت رویای بیداری به عنوان پیشگام در عرصه تکنولوژی های واقعیت مجازی (Virtual Reality)  و واقعیت افزوده (Augmented Reality) پلتفرم تخصصی در حوزه مدیریت بحران جایگاه های سوخت بر پایه تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality)  طراحی کرده است. در این نرم افزار محیط جایگاه سوخت با همه تجهیزات آن شبیه سازی شده است. کاربر با استفاده از عینک واقعیت مجازی (Virtual Reality) وارد یک جایگاه سوخت شبیه سازی شده در ابعاد واقعی می شود و می تواند به بخش های مختلف ان وارد شود با دستگاه ها اشنا شود، توسط یک مشاور هوشمند نحوه کار با تجهیزات را بیاموزد، اطلاعات درمورد موقعیت لوله های انتقال سوخت جایگاه و مکان های حساس و پر خطر جایگاه کسب کند، با استفاده از ابزار هوشمندی که در دست دارد با دستگاه ها و تجهیزات ایمنی شروع به کار کند. همچنین موقعیتی ها بحرانی مانند آتش سوزی خودرو شبیه سازی شده است تا کاربر با تجربه عملی این موقعیت ها بتواند در صورت وقوع اتفاقی مشابه در واقعیت را مدیریت کند. تمامی این پروسه کامل تنها با استفاده از یک عینک واقعیت مجازی (Virtual Reality)  و در یک اتاق کوچک اتفاق می افتد. این سیستم علاوه بر اینکه تمامی هزینه ها و ریسک های مدل سنتی آموزشی را از بین میبرد، به دلیل اینکه محیط ها شبیه سازی شده هستند تنها با یکبار هزینه میتوان بارها و در هر نقطه جغرافیایی از محیط ها و دستگاه ها استفاده کرد و همچنین انواع دستگاه های جدید و امکانات و انواع موقعیت های بحرانی را در طول زمان با هزینه های اندک افزود و به راحتی سیستم را ارتقا داد.

پلتفرم واقعیت مجازی (Virtual Reality)  جایگاه سوخت به عنوان اولین پلتفرم آموزشی صنعت برق بر پایه تکنولوژی های AR/VR در ایران است که توسط تیم متخصص شرکت رویای بیداری طراحی شده است. این پلتفرم شامل یک نرم افزار واقعیت مجازی (Virtual Reality)  جهت آموزش استفاده از تجهیزات است که پروسه وقوع حادثه و مدیریت آن به صورت گیمیفیکیشن شبیه سازی شده است.

 

نرم افزار واقعیت مجازی (Virtual Reality)  جایگاه سوخت شامل بخش های متعددی از جمله تور مجازی معرفی مجموعه، مشاور هوشمند جهت انتقال اطلاعات به کاربر و نحوه کار در محیط و نکات ایمینی، شبیه سازی موقعیت بحرانی و غیره است. کاربر پس از گذاشتن عینک و ورود به محیط شبیه سازی شده واقعیت مجازی (Virtual Reality)  قادر است با انتخاب گزینه های مختلف وارد فضاهای شبیه سازی شده شود و پروسه آموزشی را طی کند. مراحل مختلفی که کاربر طی می کند شامل:

مرحله اول

در اولین گام کاربر در یک سالن مجهز ظاهر می شود و در ابتدا باید زبان مورد نظر خود را انتخاب کند. انتخاب زبان به این منظور است که در تمامی مراحل یک آواتار شبیه سازی شده مشاور صنعت برق کاربر را همراهی می کند و زبان انتخابی زبانی است مشاور به آن زبان با کاربر صحبت می کند و موضوعات را توضیح می دهد. تعداد زبان ها بسته به نیاز تا به صورت نامحدود میتواند اضافه گردد. این موضوع جهت استفاده از پلتفرم به عنوان یک پلتفرم بین المللی لحاظ شده است. 

مرحله دوم

در این مرحله آواتار هوشمند شروع به معرفی مجموعه و بخش های مختلف آن می نماید. کاربر باید یکی از گزینه ها شامل آزمون و یا آشنایی با تجهیزات و جایگاه را انتخاب کند.

مرحله سوم

کاربر با انتخاب گزینه دریافت اطلاعات، وارد محیط شبیه سازی شده جایگاه سوخت می شود و به کمک آواتار مشاور با تمامی بخش های جایگاه و تجهیزات ایمنی و نحوه کار با آن ها آشنا می شود.

مرحله سوم

کاربر وارد محیط آزمون می شود. در این محیط کاربر با یک موقعیت آتش سوزی مواجه شده و طبق زمانبندی و شرایط مشخص باید بتواند آتش را خاموش کند. هرگونه خطا از جانب کاربر از طریق سیستم به صورت هوشمند تشخیص داده شده و سیستم نسبت به رفتار کاربر بازخورد می دهد. در واقع اگر عملکرد کاراموز نادرست باشد و یا باعث تشدید آتش سوزی گردد، سیستم به صورت هوشمند آن شرایط را شبیه سازی می کند تا کاراموز مدیرت خطرات احتمالی را به صورت عملی بیاموزد.

صنعت نفت گاز از چندین نظر نیازمند پلتفرم آموزش ایمنی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality)   برای ارتقای سطح ایمنی می باشد. اولاً اینکه میزان حوادث منجر به مرگ در پروژه های صنعتی، به خصوص صنعت نفت و گاز سهم بالایی را نسبت به مشاغل مختلف دارد. از سوی دیگر، تحقیقات نشان می دهد که ۸۸ درصد حوادث ، ناشی از رفتار ناایمن کارکنان و یا عدم توانایی آن ها در مدیریت شرایط بحرانی رخ می دهند. همچنین در شرایط بحران مانند تخریب یا آتش سوزی به دلیل عدم مواجهه فرد در گذشته با آن شرایط، مدیریت آن بحران بسیار دشوار و یا غیر ممکن می نماید.

پلتفرم آموزشی واقعیت مجازی VR جایگاه سوخت می‌تواند یک محیط کار ایمن را ارائه دهد که در آن کاربران می‌توانند به طور موثر وظایف خود را با خطرات حین کار تمرین کنند و در نهایت توانایی‌های خود را برای کار با تجهیزات و همچنین شناخت خطرات و مدیریت شرایط بحران افزایش دهند. پلتفرم آموزشی واقعیت مجازی VR جایگاه سوخت ، رویکردی برای کاهش خطاهای انسانی است و در نتیجه می‌تواند از خطاها یا حوادث و یا تخریب دستگاه ها به دلیل استفاده نادرست و یا گسترش آتش سوزی و تخریب جلوگیری کند و به کاهش هزینه‌های زیاد ناشی از این اتفاقات کمک کند.

شرکت رویای بیداری طراح و توسعه دهنده اولین پلتفرم واقعیت مجازی (VR) در حوزه صنعت نفت و گاز و hse ، از پیشگامان توسعه تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) در حوزه ایمنی و صنعت در ایران است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و بازدید از پروژه با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.