آموزش استفاده از تجهیزات صنعتی و HSE به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی

 

استفاده از تکنولوژی های واقعیت مجازی  (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) در صنعت یکی از کاربردهای موثر این تکنولوژی است. تکنولوژی VR صنعتی شامل یک محیط صنعتی شبیه‌سازی شده (با استفاده از کامپیوتر) است، به شکلی که میتواند برای مغز انسان قابل باور بوده و تداعی کننده دنیای واقعی باشد.

استفاده از تکنولوژی  VR  (واقعیت مجازی) در صنعت این امکان فراهم می کند که افراد در محیط های متنوع شبیه سازی شده قرار بگیرند و با آن تعامل برقرار کنند، با تجهیزات شروع به کار کنند و شرایط بحرانی شبیه سازی شده را تجربه کنند. به این ترتیب، کاربران در محیط واقعیت مجازی  (Virtual Reality)  به درک و تجربه شرایطی می‌پردازند که در واقعیت در اطراف آن‌ها وجود ندارد! اما احساسی عینا مشابه واقعیت در آن ها ایجاد می کند و عملکردی عینا مشابه واقعیت در آن خواهند داشت.

به دلیل قابلیت‌های خاص تکنولوژی واقعیت مجازی (Virtual Reality) از آن در زمینه‌های گوناگون، به ویژه در صنعت و زمینه‌های آموزش فنی نیروی کار، آموزش استفاده از تجهیزات صنعتی، آموزش مدیریت بحران، HSE (بهداشت،ایمنی، محیط زیست) و…… که تجربه جهان واقعی آنها می‌تواند پر هزینه یا پر خطر باشد، استفاده می‌شود.

نرم افزار واقعیت مجازی صنعت برق خراسان

صنعت برق به عنوان یکی از پرهزینه ترین و ریسک پذیرترین صنایع به شمار می آید. تجهیزات استفاده شده در این صنعت قیمتهای بالایی داشته و در صورت آسیب هزینه های بالایی به جای می گذارد. همچنین دستگاه ها و تجهیزات در نیروگاه ها و ایستگاه های برق همواره با خطرات بالایی از جمله تخریب یا آتش سوزی ناشی از عوامل انسانی یا غیر انسانی مواجه هستند. مسئله دیگری که صنعت برق با آن مواجه است هزینه بالای آموزش کارکنان است. به دلیل ارزش بالای تجهیزات و نیز خطرات ناشی از تخریب و آتش در هنگام کار نیروی غیر ماهر با دستگاه ها، همواره هزینه های بسیار زیادی صرف خرید تجهیزات ماکت یا طراحی ایستگاه های ماکت در ابعاد واقعی جهت آموزش می شود. این مدل آموزشی علاوه بر پرهزینه بودن یک خلاء بسیار مهم دارد آن هم عدم تجربه شرایط بحرانی توسط نیروی کارآموز به دلیل نبودن امکان شبیه سازی واقعی خطراتی مانند آتش سوزی. این خلاء منجر می شود کارآموزان هیچگاه مدیریت شرایط بحرانی را به خوبی آموزش نبینند و در نتیجه در صورت وقوع اتفاقی مانند آتش سوزی مهارت کافی در مدیریت آن نداشته باشند.

در این راستا شرکت رویای بیداری به عنوان پیشگام در عرصه تکنولوژی های واقعیت مجازی (Virtual Reality)  و واقعیت افزوده (Augmented Reality) پلتفرم تخصصی در حوزه صنعت برق طراحی کرده است. این پلتفرم قابلیت شبیه سازی تمامی تجهیزات صنعتی و نحوه استفاده از هرکدام را دار است. کاربر با استفاده از عینک واقعیت مجازی (Virtual Reality) وارد نیروگاهی شبیه سازی شده در ابعاد واقعی می شود و می تواند به بخش های مختلف ان وارد شود با دستگاه ها اشنا شود، توسط یک مشاور هوشمند نحوه کار با تجهیزات را بیاموزد، با استفاده ابزار هوشمندی که در دست دارد با دستگاه ها شروع به کار کند و چنانچه اشتباهی در استفاده از تجهیزات داشته باشد که باعث اتفاقی مانند آتش سوزی شود، عینا آن شزایط را تجربه کند تا بتواند مدیریت چنین اتفاقاتی را یاد بگیرد. تمامی این پروسه کامل تنها با استفاده از یک عینک واقعیت مجازی (Virtual Reality)  و در یک اتاق کوچک اتفاق می افتد. این سیستم علاوه بر اینکه تمامی هزینه ها و ریسک های مدل سنتی آموزشی را از بین میبرد، به دلیل اینکه محیط ها شبیه سازی شده هستند تنها با یکبار هزینه میتوان بارها و در هر نقطه جغرافیایی از محیط ها و دستگاه ها استفاده کرد و همچنین انواع دستگاه های جدید و امکانات را در طول زمان با هزینه های اندک افزود و به راحتی سیستم را ارتقا داد.

تا پیش از اختراع تکنولوژی واقعیت مجازی، آموزش به کارکنان نیروگاه های برق  به سه دسته اصلی تقسیم میشد.

 

  1. ارائه جزوات متن و عکس و توضیحات کلامی به صورت جزوات آموزشی
  2. ارائه فایل های تصویری و آموزش به صورت توضیحی در محل تجهیزات و نمایش فیلم
  3. ساخت ماکت های در ابعاد نزدیک به واقعیت و آموزش به صنعتگران با استفاده از ماکت تجهیزات

در هر سه این روش ها کاراموز در مواجهه با شرایط قرار نداشته و نتیجتا پروسه آموزشی اثرگذاری مطلوب را نداشته است ضمن اینکه در مدل آموزش با ایتفاده از ماکت که اثرگذاری مطلوب تری دارد هزینه ساخت ماکت آموزشی بسیار بالا است ضمن اینکه امکان شبیه سازی شرایط بحران مثل اتش سوزی تجهیزات نبوده و در نتیجه آموزش مدیریت بحران با مشکل روبرو است. اما با طراحی پلتفرم واقعیت مجازی (Virtual Reality) و استفاده از آن در صنعت برق شاهد اثربخشی این روش آموزشی در کارکنان هستیم زیرا هم هزینه های آموزش کاهش پیدا کرده و هم درصد اثرگذاری و یادگیری مباحث آموزشی بسیار بالاتر بوده است.

 پلتفرم واقعیت مجازی (Virtual Reality)  و واقعیت افزوده (Augmented Reality) صنعت برق خراسان به عنوان اولین پلتفرم آموزشی صنعت برق بر پایه تکنولوژی های AR/VR در ایران است که توسط تیم متخصص شرکت رویای بیداری طراحی شده است. این پلتفرم شامل یک نرم افزار واقعیت مجازی (Virtual Reality)  جهت آموزش استفاده از تجهیزات و یک اپلیکیشن واقعیت افزوده (Augmented Reality) به عنوان گیمیفیکیشن جهت بررسی نحوه کار تجهیزات است. 

نرم افزار واقعیت مجازی (Virtual Reality)  صنعت برق خراسان شامل بخش های متعددی از جمله تور مجازی معرفی مجموعه، مشاور هوشمند جهت نحوه کا با تجهیزات، استفاده و کار به تجهیزات و غیره است. کاربر پس از گذاشتن عینک و ورود به محیط شبیه سازی شده واقعیت مجازی (Virtual Reality)  قادر با انتخاب گزینه های مختلف وارد فضاهای شبیه سازی شده شود و پروسه آموزشی را طی کند. مراحل مختلفی که کاربر طی می کند شامل:

 

مرحله اول

در اولین گام کاربر در مقابل سردر ورودی مجموعه ظاهر می شود و در ابتدا باید زبان مورد نظر خود را انتخاب کند. انتخاب زبان به این منظور است که در تمامی مراحل یک آواتار شبیه سازی شده مشاور صنعت برق کاربر را همراهی می کند و زبان انتخابی زبانی است مشاور به آن زبان با کاربر صحبت می کند و موضوعات را توضیح می دهد. در اینجا تنها 3 زبان مد نظر مجموعه بوده است اما تعداد زبان ها بسته به نیاز تا به صورت نامحدود میتواند اضافه گردد. این موضوع جهت استفاده از پلتفرم به عنوان یک پلتفرم بین المللی لحاظ شده است.

مرحله دوم

در این مرحله کاربر وارد مجتمع صنعت برق خراسان می شود و آواتار هوشمند شروع به معرفی مجموعه و بخش های مختلف آن می نماید. 

مرحله سوم

این مرحله شامل یک تور مجازی در محیط واقعیت مجازی (Virtual Reality)  است. در این مرحله کاربر می تواند با انتخاب هر یک از گزینه ها وارد فضای مربوطه شود. کاربر می تواند یک از بخش های مجموعه مانند موزه، ایستگاه برق، اتاق دیسپچینگ و… غیره را انتخاب نماید و یا وارد بخش آموزشی که شامل نحوه کار با تجهیزات است شود. 

مرحله چهارم

کاربر وارد سوله آموزشی می شود. این سوله به صورت کاملا سه بعدی و مبتنی بر واقعیت مجازی (Virtual Reality)  شبیه سازی شده است. در ابتدا آواتار مشاور درمورد تجهیزات نحوه کار با آنها توضیحاتی می دهد. کاربر می تواند در سوله راه برود و بخش های مختلف دستگاه را مشاهده کند. سپس مرحله کار با دستگاه است. کاربر با استفاده از ابزاری که در دست دارد و بر اساس آموزش مشاور شروع می کند به کار کردن با دستگاه. در صورت عمکرد اشتباه کاراموز سیستم به صورت هوشمند آلارمی صادر می کند و یا اگر عملکرد کاراموز باعث بروز خطری مانند اتصالی و آتش سوزی شود، سیستم به صورت هوشمند آن اتفاق را شبیه سازی می کند تا کاراموز مدیرت خطرات احتمالی را به صورت عملی بیاموزد.

 

اپلیکیشن واقعیت افزوده صنعت برق خراسان

این اپلیکیشن تجهیزات را با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) نمایش داده و لایه های اطلاعاتی دستگاه و همچنین نحوه کار دستگاه را به صورت سه بعدی و با فرمت واقعیت افزوده نمایش می دهد. 

آموزش در صنعت برق مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR می‌تواند یک محیط کار ایمن را ارائه دهد که در آن کاربران می‌توانند به طور موثر وظایف خود را با خطرات حین کار تمرین کنند و در نهایت توانایی‌های خود را برای کار با تجهیزات و همچنین شناخت خطرات و مدیریت شرایط بحران افزایش دهند. پلتفرم آموزشی صنعت برق خراسان ، رویکردی برای کاهش خطاهای انسانی است و در نتیجه می‌تواند از خطاها یا حوادث و یا تخریب دستگاه ها به دلیل استفاده نادرست جلوگیری کند و به کاهش هزینه‌های زیاد ناشی از این اتفاقات کمک کند.

 

شرکت رویای بیداری طراح و توسعه دهنده اولین پلتفرم واقعیت مجازی (VR) در حوزه صنعت برق، از پیشگامان توسعه تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) در حوزه ایمنی و صنعت در ایران است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و بازدید از پروژه با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.